50 روش...قسمت چهارم:
روش نهم – صحنه هاي مورد علاقه خود را در خانواده اجرا كنيد.
اجراي تئاتر بچهها را در متن ديالوگ، شخصيتپردازي و طرح قرار ميدهد و به آنها كمك ميكند كه آنچه را كه ميخوانند بهتر درك كنند و به خاطر بسپارند. با اين روش ميتوانيد بچه هائي را هم كه به خواندن تمايل ندارند ، ترغيب كنيد كه مهارت هاي خود را بيازمايند.
هنگامي كه به صورت خانوادگي كتاب ميخوانيد ، اگر پس از يك صحنه پر حادثه خواندن را قطع كنيد و آن را اجرا كنيد ، لذت بخش است.
چگونه صحنه ها را در خانه اجرا كنيم:
1- صحنه هاي ساده را كه آغاز و پايان مشخصي دارد را انتخاب كنيد.
2- نقش هر فرد را مشخص كرده و يا اجازه بدهيد بچه ها خود نقششان را انتخاب كنند.
3- ابتدا صحنه ها را مغشوش و در هم ريخته يادآوري كرده و بعد آنها را به ترتيب وقوع مشخص كنيد.
4- صحنه را اجرا و در صورت امكان از ديالوگ و حركت هم استفاده كنيد.
5- در آخر در باره آن بحث كنيد، هريك از شخصيتها چه احساسي دارد؟ علت رفتارهاي آنها چه بوده؟ در آينده چه اتفاقي ممكن است رخ دهد؟
هر چه تعداد فرزندانتان بيشتر باشد يا بچه هاي بيشتري را بتوانيد به اين كار مشغول كنيد ، تئاترتان پيشرفته تر ميشود. در صورت تمايل ميتوانيد بچه هاي محل را درگير كارتان بكنيد. ميتوانند متن نمايش را بر اساس داستانهاي موردعلاقه شان بنويسند، لباس بازي خودشان را درست كنند، نقشهاي خود را تمرين كرده و نمايش را اجرا كنند.
نقش بازي كردن يكي از بهترين روشها براي مشغول كردن بچه ها به خواندن است و به آنها انگيزه ميدهد كه خود نيز به تنهائي كتاب بخوانند.
روش دهم – خواندن كتابهاي مورد علاقه خود را به فرزندانتان توصيه كنيد.
با اين روش بطور غيرمستقيم و ظريف دو مطلب را به بچه هايتان ميفهمانيد. اول اينكه خودتان به خواندن علاقه داريد و دوم انكه فرزندانتان را آنقدر دوست داريد كه ميخواهيد علاقه خود را با آنها در ميان بگذاريد.
طبق تحقيق كارول چامسكي در سال 1972 ، بين مراحل رشد زبانشناختي بچه ها و تعداد كتابهائي كه مادرانشان با خاطره خوب از دوران كودكي خود به ياد داشته و براي فرزندانشان خوانده اند رابطه مهمي وجود دارد . پس به گذشته خود بيانديشيد و در صورت لزوم سري به كتابخانه بزنيد تا خاطراتتان زنده شود. اگر فرزندتان مانند شما نيست و به كتاب يا نويسنده خاصي شور و شوق نشان نميدهد، نااميد نشويد، سليقه هاي افراد متفاوت است و براي اينكه كسي مثلاً به كتابهاي چارلز ديكنز علاقه نشان دهد شايد لازم باشد كه سليقهاش پرورش يابد. مهم تلاش است . همين كه به فرزندانتان به طور غير مستقيم بفهمانيد كه شما نيز زماني كودك بوديد و توانائيها و علايقتان در حد يك كودك بود، باب ارتباط و گفتگو بين شما گشوده ميشود.
... ||
9:38 AM
روش نهم – صحنه هاي مورد علاقه خود را در خانواده اجرا كنيد.
اجراي تئاتر بچهها را در متن ديالوگ، شخصيتپردازي و طرح قرار ميدهد و به آنها كمك ميكند كه آنچه را كه ميخوانند بهتر درك كنند و به خاطر بسپارند. با اين روش ميتوانيد بچه هائي را هم كه به خواندن تمايل ندارند ، ترغيب كنيد كه مهارت هاي خود را بيازمايند.
هنگامي كه به صورت خانوادگي كتاب ميخوانيد ، اگر پس از يك صحنه پر حادثه خواندن را قطع كنيد و آن را اجرا كنيد ، لذت بخش است.
چگونه صحنه ها را در خانه اجرا كنيم:
1- صحنه هاي ساده را كه آغاز و پايان مشخصي دارد را انتخاب كنيد.
2- نقش هر فرد را مشخص كرده و يا اجازه بدهيد بچه ها خود نقششان را انتخاب كنند.
3- ابتدا صحنه ها را مغشوش و در هم ريخته يادآوري كرده و بعد آنها را به ترتيب وقوع مشخص كنيد.
4- صحنه را اجرا و در صورت امكان از ديالوگ و حركت هم استفاده كنيد.
5- در آخر در باره آن بحث كنيد، هريك از شخصيتها چه احساسي دارد؟ علت رفتارهاي آنها چه بوده؟ در آينده چه اتفاقي ممكن است رخ دهد؟
هر چه تعداد فرزندانتان بيشتر باشد يا بچه هاي بيشتري را بتوانيد به اين كار مشغول كنيد ، تئاترتان پيشرفته تر ميشود. در صورت تمايل ميتوانيد بچه هاي محل را درگير كارتان بكنيد. ميتوانند متن نمايش را بر اساس داستانهاي موردعلاقه شان بنويسند، لباس بازي خودشان را درست كنند، نقشهاي خود را تمرين كرده و نمايش را اجرا كنند.
نقش بازي كردن يكي از بهترين روشها براي مشغول كردن بچه ها به خواندن است و به آنها انگيزه ميدهد كه خود نيز به تنهائي كتاب بخوانند.
روش دهم – خواندن كتابهاي مورد علاقه خود را به فرزندانتان توصيه كنيد.
با اين روش بطور غيرمستقيم و ظريف دو مطلب را به بچه هايتان ميفهمانيد. اول اينكه خودتان به خواندن علاقه داريد و دوم انكه فرزندانتان را آنقدر دوست داريد كه ميخواهيد علاقه خود را با آنها در ميان بگذاريد.
طبق تحقيق كارول چامسكي در سال 1972 ، بين مراحل رشد زبانشناختي بچه ها و تعداد كتابهائي كه مادرانشان با خاطره خوب از دوران كودكي خود به ياد داشته و براي فرزندانشان خوانده اند رابطه مهمي وجود دارد . پس به گذشته خود بيانديشيد و در صورت لزوم سري به كتابخانه بزنيد تا خاطراتتان زنده شود. اگر فرزندتان مانند شما نيست و به كتاب يا نويسنده خاصي شور و شوق نشان نميدهد، نااميد نشويد، سليقه هاي افراد متفاوت است و براي اينكه كسي مثلاً به كتابهاي چارلز ديكنز علاقه نشان دهد شايد لازم باشد كه سليقهاش پرورش يابد. مهم تلاش است . همين كه به فرزندانتان به طور غير مستقيم بفهمانيد كه شما نيز زماني كودك بوديد و توانائيها و علايقتان در حد يك كودك بود، باب ارتباط و گفتگو بين شما گشوده ميشود.
50 روش برای علاقه مند کردن فرزندان به مطالعه-قسمت سوم:
روش هفتم – با صداي بلند كتاب بخوانيد.
وقتي كه بچه ها ياد گرفتند كه به تنهائي بخوانند ، بايد باز هم به كار خود ادامه بدهيم و با صداي بلند برايآنها كتاب بخوانيم . البته ميتوانيم روال كار را تغيير دهيم و كار خواندن را با فرزندمان تقسيم كنيم . اگر فرزندتان در برابر اين كار مقاومت كرد، از آن يك بازي بسازيد.
چگونه كار خواندن را تقسيم كنيم:
روش اول- نفري يك خط بخوانيد.
روش دوم- نفري يك صفحه بخوانيد.
روش سوم – اگر متن ديالوگ بود ، شما روايت را بخوانيد و فرزندتان ديالوگ را، يا هر يك از شما متن گفته هاي يكي از شخصيتها را بخوانيد.
روش چهارم- با همديگر بخوانيد. مثلاً :
-دويدم و دويدم
-سر كوئي رسيدم
- دو تا خاتوني ديدم
.....
اگر ترجيع بند داشتيم :
- شما: كه يكي هست و هيچ نيست جز او...
- هر دو : وحده لا اله الا هو
محاسن بلند كتاب خواندن فرزندتان:
1- هميشه نسبت به توانائي فرزندتان در خواندن ، ميزان روان بودن ، درك مطلب و دايره لغات او آگاهي خواهيد يافت.
2- فرزندتان را براي خواندن براي هم نسلهاي خود يا كودك كوچكتر از او آماده ميكنيد.
روش هشتم – در باره مطالب مورد علاقه خود در خانواده صحبت كنيد.
بسياري از بزرگسالان خيلي راحت كتابها و مقالاتشان را با هم عوض ميكنند، با اين كار نويسندگان جديد و انواع سبكهاي ادبي جديد را كشف ميكنند. اما همين بزرگسالان هرگز به اين فكر نميافتند كه همين تبادل ساده را در خانواده هم شروع كنند.
اگر ميخواهيد فرزندانتان را با آنچه ميخوانيد آَشنا كنيد و بالعكس ، بهترين روش اين است كه در باره مطابي كه ميخوانيد صحبت كنيد. اگر فرزندانتان كوچكتر از آن هستند كه بتوانند آن مطلبِ شما را بخوانند اشكالي ندارد، كافيست بفهمند كه از آنچه ميخوانيد لذت مي بريد و دوست داريد كه علاقه خود را با آنها در ميان بگذاريد.
فرزند بزرگترتان را هم تشويق كنيد كه در باره آنچه ميخوانند صحبت كرده و بگويند كه چه جنبه اي از آن را دوست دارند.آيا علاقه دارند كه قسمت كوتاهي از آن را براي شما با صداي بلند بخوانند؟ آيا از همان نويسنده كتابي هست كه به درد بچه هاي كوچكتر خانواده بخورد؟
به صورت خانوادگي به كتابخانه برويد و بعد از بازگشت كتابهاي امانت گرفته شده را در يك قفسه مخصوص كتابخانه بگذاريد. اين كار دو فايده دارد:
يك – كتابهاي كتابخانه كمتر گم ميشوند و كمتر دچار تاخير برگشت ميشوند.
دو – همه اعضاي خانواده ميبينند كه بقيه اعضاي خانواده چه كتابي ميخوانند.
بچه ها به تدريج علايق خود را در زمينه هاي مختلف از غذا و لباس گرفته تا مطالب خواندني ،پيدا ميكنند و اگر ببينند كه افراد مختلف چگونه بر اساس ملاكهاي متفاوت انتخاب مي كنند ، خود نيز ميتوانند علايق خود را در زمينه كتابخواني پيدا كنند.
... ||
2:06 PM
روش هفتم – با صداي بلند كتاب بخوانيد.
وقتي كه بچه ها ياد گرفتند كه به تنهائي بخوانند ، بايد باز هم به كار خود ادامه بدهيم و با صداي بلند برايآنها كتاب بخوانيم . البته ميتوانيم روال كار را تغيير دهيم و كار خواندن را با فرزندمان تقسيم كنيم . اگر فرزندتان در برابر اين كار مقاومت كرد، از آن يك بازي بسازيد.
چگونه كار خواندن را تقسيم كنيم:
روش اول- نفري يك خط بخوانيد.
روش دوم- نفري يك صفحه بخوانيد.
روش سوم – اگر متن ديالوگ بود ، شما روايت را بخوانيد و فرزندتان ديالوگ را، يا هر يك از شما متن گفته هاي يكي از شخصيتها را بخوانيد.
روش چهارم- با همديگر بخوانيد. مثلاً :
-دويدم و دويدم
-سر كوئي رسيدم
- دو تا خاتوني ديدم
.....
اگر ترجيع بند داشتيم :
- شما: كه يكي هست و هيچ نيست جز او...
- هر دو : وحده لا اله الا هو
محاسن بلند كتاب خواندن فرزندتان:
1- هميشه نسبت به توانائي فرزندتان در خواندن ، ميزان روان بودن ، درك مطلب و دايره لغات او آگاهي خواهيد يافت.
2- فرزندتان را براي خواندن براي هم نسلهاي خود يا كودك كوچكتر از او آماده ميكنيد.
روش هشتم – در باره مطالب مورد علاقه خود در خانواده صحبت كنيد.
بسياري از بزرگسالان خيلي راحت كتابها و مقالاتشان را با هم عوض ميكنند، با اين كار نويسندگان جديد و انواع سبكهاي ادبي جديد را كشف ميكنند. اما همين بزرگسالان هرگز به اين فكر نميافتند كه همين تبادل ساده را در خانواده هم شروع كنند.
اگر ميخواهيد فرزندانتان را با آنچه ميخوانيد آَشنا كنيد و بالعكس ، بهترين روش اين است كه در باره مطابي كه ميخوانيد صحبت كنيد. اگر فرزندانتان كوچكتر از آن هستند كه بتوانند آن مطلبِ شما را بخوانند اشكالي ندارد، كافيست بفهمند كه از آنچه ميخوانيد لذت مي بريد و دوست داريد كه علاقه خود را با آنها در ميان بگذاريد.
فرزند بزرگترتان را هم تشويق كنيد كه در باره آنچه ميخوانند صحبت كرده و بگويند كه چه جنبه اي از آن را دوست دارند.آيا علاقه دارند كه قسمت كوتاهي از آن را براي شما با صداي بلند بخوانند؟ آيا از همان نويسنده كتابي هست كه به درد بچه هاي كوچكتر خانواده بخورد؟
به صورت خانوادگي به كتابخانه برويد و بعد از بازگشت كتابهاي امانت گرفته شده را در يك قفسه مخصوص كتابخانه بگذاريد. اين كار دو فايده دارد:
يك – كتابهاي كتابخانه كمتر گم ميشوند و كمتر دچار تاخير برگشت ميشوند.
دو – همه اعضاي خانواده ميبينند كه بقيه اعضاي خانواده چه كتابي ميخوانند.
بچه ها به تدريج علايق خود را در زمينه هاي مختلف از غذا و لباس گرفته تا مطالب خواندني ،پيدا ميكنند و اگر ببينند كه افراد مختلف چگونه بر اساس ملاكهاي متفاوت انتخاب مي كنند ، خود نيز ميتوانند علايق خود را در زمينه كتابخواني پيدا كنند.
آرشيو سني وبلاگ فرزندان ما
بارداري و زيردو سالگــي
دو تا شـــــــش سالگــي
شــــــــش تا ده سالگي
ده تا سيــــــزده سالگــي
سيزده تا هجده سالگــي
مـراجــــــــع و مـنـــــــابــع
وبلاگهاي اعضاي گروه والدين ايراني
گرافيك اين سايت اقتباسي است از
Miz Graphics